+36-1-462-3100 | 1073 Budapest Erzsébet Krt. 6. | [email protected] |
  • írta Sándor Zsuzsa
  • 2024. november. 14. csütörtök
  • 173

Biztonsági zóna a Baross Iskola előtt

Az erzsébetvárosi önkormányzat és a MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) közös projektet indított azzal a céllal, hogy biztonságos iskolai zónát alakítsanak ki a Baross Gábor Általános Iskola előtti utcaszakaszon is. A diákok és tanárok bevonásával alkották meg a fejlesztési koncepciót, elkészültek az iskola előtti megújult utcakép látványtervei is. A projekt megvalósításáról a képviselő-testület fog dönteni.
title image

Az iskolába járás veszélyes üzemmód. A tanítási szünetekben, vagy a tanítási nap végén a diákok kiözönlenek a suli kapuján, a zsúfolt utcán, a szűk járdán nincs helyük gyülekezni, beszélgetni, vagy leülni valahová. Gondot okoz az is, hogy a parkoló autók eltakarják a gyerekeket, nem látják őket az arra hajtó autósok, balesetveszélyes, ha egy diák kiszalad az utcára. A Hernád utcai általános iskola is forgalmas helyen van, ezért az iskola szívesen működött együtt a MOME-val és az önkormányzattal egy biztonságos zóna kialakításában. Király Zsuzsanna, az önkormányzat munkatársa szerint a közös munka európai színvonalon zajlott, ugyanis MOME az utcai installáció tervezésénél maximálisan figyelembe vette a diákok és a tanárok igényeit. A tervezésnél segített az is, hogy hasonló zóna már megvalósult a Kertész utcai iskola előtt, és az minden szempontból sikeresnek bizonyult. Már ott is kihelyeztek a suli elé utcai ülő-és tároló eszközöket, planténerekbe ültetett növények teszik barátságosabbá a helyszínt, a zöldítés a fenntarthatóságot is szolgálja. Jelentősen nőtt a gyerekek közlekedési biztonsága is. A MOME projektvezetője, Hosszu Erzsébet építész említi: a BKK és a Magyar Közút bevonásával végeztek utólagos hatásvizsgálatot. Kiderült, hogy a körbekerített Kertész utcai biztonsági zóna, a színes felfestések, a közelben kihelyezett figyelmeztető táblák sokkal láthatóbbá tették az iskolát az autósok számára is, lelassítanak az iskola előtt, s így a balesetek száma is csökkent a környéken.

A következő, Hernád utcai projektnél még masszívabb anyagokból készítenék a biztonsági zóna lekerekítését, még több lenne az ülő alkalmatosság, itt is adnának helyet a rollerek, biciklik tárolására. Még nagyobb növényes planténereket helyeznének ki. Új megoldás lenne az akadálymentesítés is, tehát a megemelt járdaszinten lévő biztonsági zónába kerekesszékkel is fel lehetne hajtani.

A Hernád utcai tervek megvalósítását a kerület főépítésze is támogatja, ám további érdekegyeztetésekre lesz szükség, mivel négy parkolóhelyet kellene megszüntetni az iskola előtt. A zónával kapcsolatos döntés tehát értékválasztás is: mi a fontosabb? Az, hogy minél több autó foglalja a helyet a kerületben, vagy inkább az, hogy a gyerekeink biztonságos körülmények közt járhassanak iskolába, és még inkább sajátjuknak érezzék a sulit.

Koncepció

kohezios_alap