Lakosság fórumot szervezett Erzsébetváros önkormányzata január 31-én, a január elsejétől Belső-Erzsébetvárosban bevezetett kizárólagos lakossági parkolás első havi próbaidőszakának tapasztalatairól a K11-ben.
Niedermüller Péter polgármester bevezetőjében elmondta, a kizárólagos lakossági parkolózónák kijelölése után január elején elindult az úgynevezett próbaidőszak, aminek több etapja van, viszont az első hónap lezárulta után, február elsejétől már büntetni is fogják a szabálytalankodókat. Reményét fejezte ki, hogy az intézkedés által az esti órákban kevesebb autós akar majd a kerületbe látogatni, és több hely jut a helyi lakóknak, azonban felhívta a figyelmet arra is, hogy a parkolás lehetősége egyébként nem alapvető jog, aki autót vásárol, annak tudnia kell, hogy ezzel egy gondot is magára vállal.
- Nincs illúzióm abban a tekintetben, hogy olyan megoldást fogunk találni, ami mindenki számára megfelelő. De igyekszünk a lehető legtöbb és legfontosabb érdeket figyelembe véve a változásokat bevezetni és kezelni. A lakossági parkolóhelyek kialakításával azt is el szeretnénk érni, hogy több lakossági parkolóhely legyen, de azt is, hogy kevesebb autó legyen itt, és a kerület élhetőbb legyen.
A lakossági fórumon a polgármester mellett dr. Kispál Tibor és Bárdi Zsuzsanna alpolgármesterek, az érintett Belső-erzsébetvárosi terület képviselői, valamint Hajzer János az EVIN Parkolási üzletág vezetője és Sedlák Tibor a kerületi Rendészet vezetője válaszoltak a lakók kérdéseire.
A teljes felvétel megtekinthető az alábbi linken:
A lakók legfontosabb kérdéseire adott válaszokat az alábbiakban foglalhatjuk össze.
- Március 31-éig tart a tesztidőszak. Február elsejéig tartott a türelmi időszak, ez után viszont büntetik a szabálytalankodókat.
- A lakossági engedélyek kiadása február 10-ig tart, ha addig valaki kiváltja az engedélyét, akkor méltányosságból kérheti a büntetés törlését. De fontos tudni, hogy más szabályozás alá esik az, aki nem vált parkolójegyet, vagy nincs engedélye, és más alá, aki a KRESZ tábla ellenére parkol szabálytalanul. Kerékbilincs miatt a Rendészeti igazgatósághoz kell fordulnia az érintetteknek.
- A lakossági tapasztalatokat, kérdéseket, javaslatokat a [email protected] e-mail címre várják.
- A lehetséges jövőbeli változtatásokkal kapcsolatban megtudtuk, hogy a terveket BKK-s szakemberek állították össze, amit nem kerületi, hanem fővárosi rendelet szabályoz, hasonlóan ahhoz, hogy mennyi lakossági parkolóhelyet és hol helyezhet el a kerület. Van lehetőség a módosításokra, de azok újabb egyeztetést, tervezést, és engedélyeztetést igényelnek, ami több hónap is lehet.
- A rendszer kibővítését is tervezi a kerület, a próbaidőszak tapasztalatai alapján a későbbiekben Középső-, és Külső Erzsébetvárosban is lesznek lakossági parkolók.
- A nem kerületi mozgáskorlátozottak számára egyelőre nem adott a parkolás lehetősége, a polgármester megköszönte a felvetést, és gyors intézkedést ígért a kérdés kapcsán.
- Az albérletben élők engedélyével kapcsolatban megtudtuk, hogy azok számára adott a lehetőség, akik állandó bejelentett lakcímmel rendelkeznek. Ha az albérlő bejelentkezik, akkor lehetősége van az ingyenes parkolásra is.
- Lakossági felvetés volt, hogy más kerületekben a 2., 3. autó már nem ingyenes, és nem is indokolt a kérdező szerint az ingyenessége. Ezzel kapcsolatban a parkolási üzletág vezetője elmondta, hogy a parkolási rendelet ilyen értelmű módosítására, ésszerűsítésére a veszélyhelyzet alatt nincs lehetőség, bármilyen módosítás csak annak feloldása után lehetséges.
Több olyan kérdés is elhangzott, ami csak egy kis utcaszakaszra vonatkozott, Kazinczy utca, Asbóth utca, Madách tér, hallhattunk a táblákról, az elhelyezésükről, sőt pár forgalomtechnikai kérdésről is a fórumon. Az egyéb részletek meghallgathatóak az oldalunkon rögzített felvételen.