Gáspár Máté március 1-től hivatalosan is az Örkény István Színház igazgatója. Otthonosan mozog az épületben, tavaly január óta ismerkedik a teátrummal, a szervezeti felépítéssel. Szeptembertől stratégiai vezetőként dolgozott Mácsai Pál mellett, aki pár hete leköszönt, s átadta az irodáját az új direktornak. Az elkövetkező időszakban még korszerűbb, nyitottabb, európaibb, a szó jó értelmében provokatívabb színház lesz az Örkény. Kulturális köztér, ami visszahat a városra.
Névjegy: Ötvenegy éves kulturális menedzser, egyetemi oktató, színigazgató. Fontos szakmai állomások: a Pesti Est Súgó alapító főszerkesztője, a Krétakör Színház ügyvezetője, az SZFE oktatója, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. művészeti vezetője. Felesége – Dóra – társadalomtörténész, a kétezres évek első évtizedében zsidó családtörténeteket kutatott például Erzsébetvárosban is. Társtulajdonosa a Pagony Kiadónak, aminek kommunikációs és marketing munkáját irányítja. Három leányuk és egy fiúgyermekük van: 25, 21, 16, 13 évesek.
„Szia, Máté!”
Az Örkény portása zavartan kérdezi, melyik igazgatóhoz jöttem, az elmúlt időszakban még váltva keresték rajta Mácsait és Gáspárt. Fölkísér az irodákhoz, elmondja, hogy szimpatikus az új főnök. Az előszobában hellyel kínálnak, kicsit várni kell, sok a megbeszélés, majd egy szinte üres irodában fogad a direktor. Az üzenőtáblára mozaikból ezt rakta ki Mácsai: „Szia, Máté!” Ez a gesztus, apró szeretetjel teszi meghitté a szobát. Gáspár Máté még nem lakta be a helyiséget, íróasztala sincs.
„Azt gondoltam, hogy meg kell élni és emészteni Pali hiányát. Gyakran kapom meg a jogos kérdést, hogy szerintem Pali el tudja-e majd engedni ezt az egészet? Nekem teljes felhatalmazást és autonómiát adott, hogy utána és nélküle ezt a szervezetet vezessem. De tudom, ha kell, számíthatok rá. Ugyanakkor erősnek érzem azt a bizalmi helyzetet, ahogy az Örkényben fogadtak.”
Helló, Párizs!
A 13. kerületben, Angyalföldön és Újlipótvárosban nőtt fel. Édesanyja a Magyar Rádióban dolgozott, a 6-os stúdió a gyermekkor, s az izgalmak fontos színtere volt, látta a híres színészeket, hallgatta a Bummbele Cirkusz felvételét, közreműködött műsorokban, nézte, hogyan szerkeszt anyukája. „Hú, de jól áll kezedben a gitár!” – ezt egy zenész mondta Máténak a 6-os stúdió előtt, mikor kezébe adta a hangszerét, több se kellett az óvodás gyereknek, gitározni akart. Diákéveiben végig járt zeneiskolába, klasszikus gitáron tanult. Sokáig karmester akart lenni.
Később, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumában a franciát és a magyart tanító tanárai hatottak rá leginkább. Az előbbinek köszönhető, hogy idegen nyelvből az országos tanulmányi verseny – OKTV – élmezőnyében végzett, felvételi nélkül került magyar-francia szakra, az ELTE bölcsészkarára. Halasztott rögtön két évet, hogy az első diplomáját Párizsban szerezhesse meg. A megismerés, a kaland vonzotta.
A színház szintén középiskolában, a diákszínpaddal érkezett az életébe. Szenvedély lett belőle. Nem csupán játszott, rendezett. Novák Esztertől kapta az első biztatást: ha komolyan érdekli a szakma, érdemes átnéznie majd a Vas utcába, a Színművészetire. Külföldről színházi diplomával tért vissza az alma máterbe, ahol egyszerre három színjátszókört irányított, ami a legcsodálatosabb időtöltés, fejlődéstörténete meghatározó fejezete lett.
Találkozzunk az Örkényben!
A Krétakör alapítója, Schilling Árpád mellett tizenkét évig volt az egyik legfontosabb független színház ügyvezető igazgatója. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen színházi menedzsmentet és művészetközvetítést tanított, de 2020 nyarán, mikor bejelentették az intézmény új kuratóriumának névsorát, beadta a felmondását. Ekkor nézte ki utódjának Mácsai Pál.
„A független színházak területét jól ismertem. Az, hogy egy kőszínházas helyzetbe belépjek, eszembe se jutott. Mikor megkerestek ezzel az ötlettel, rájöttem, hogy engem a színház, mint városi jelenség érdekel. Vajon milyen funkciója lehet azon túl, amit mindenki ismer? Mit tud adni azoknak, akik nem járnak esténként színházba? A város szívében vagyunk, külföldiektől kezdve, a bulinegyedbe tartó fiatalokon át, a városlakókig itt mindenki megfordul. És ha a színház ki tud lépni a hagyományos keretek közül, izgalmas találkozásokat tud kínálni, a közös gondolkodás fóruma lehet.”
Készülnek már a hagyományos évadnyitóra, az idei Örkény-kertre, szeptember 6-ára. „Szeretnénk hasonló találkozásokra évközben is lehetőséget teremteni. Az ÖrkényKÖZ Műhellyel jövőre nagyszabású akciósorozatot tervezünk, kifejezetten civilek bevonásával, őket kihangosítva. ”
„Erzsébetváros nekem a Klauzál tér”
Nagymamájának a családja Erzsébetvárosban, a Klauzál téren lakott, sokat járt oda.
„A hetvenes-nyolcvanas években ez egy erősen lepusztult környék volt, a régi korok maradványaival, a csarnokkal, a Kádár Étkezdével. Egyszerre szomorú és izgalmas. Mostanában voltam a megújított Klauzál téren, jó érzés látni, hogy bár megmaradt az architektúra, mégis az egész felfrissült, vidám, tiszta és jövőbe néző lett. Szép példájának látom a tradíciókat megőrző, de azon egészségesen túllépő városrehabilitációnak. Ha még a Kádár is újra kinyit, az lesz ám a szép világ!”
Török Zsuzsa Gyöngy