+36-1-462-3100 | 1073 Budapest Erzsébet Krt. 6. | [email protected] |

A gyalogosbarát nem autóellenes

A Fővárosi Közgyűlés április 30-án elfogadta az előterjesztést, hogy Belső-Erzsébetváros egy részén gyalogosbarát forgalmi rendet vezessenek be.
title image

A javaslatot Vitézy Dávid, a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság (KKVB) elnöke már egy korábbi közgyűlésre beterjesztette, ám akkor Erzsébetváros polgármesterének tiltakozása miatt levették a napirendről. A halasztást követően Niedermüller Péter és a Vitézy Dávid több körben egyeztetett, ennek eredményeként született meg a módosított javaslat.

 A közgyűlésen vendégként felszólaló Niedermüller Péter elmondta, hogy a kerületen áthaladó forgalom komoly terhet jelent az ott élőknek, ezért az önkormányzat már 2020 óta igyekezett forgalomcsillapító módosításokat bevezetni. „Ezt mostanra mindenki elfogadta. Mindenki érti, hogy ezzel a kerületben tisztább lett a levegő és élhetőbb a környezet.” Kifejtette, hogy az előterjesztés elvi részével egyetért, a részletekben azonban számos szakmai hiba volt, ezért kellett tárgyalni róla, és megállapodásra jutni. Bírálta az eljárást azért, mert a lakosságot nem vonták be a tervezet előkészítésébe, örömét fejezte ki viszont, hogy a végső szövegben sikerült néhány fontos kerületi szempontot elfogadtatniuk. „Örülök ennek a kompromisszumos javaslatnak, mert ez az eddigi intézkedéseknek a továbbfejlesztése” – mondta. Hozzátette, hogy a kerület részt vesz az intézkedések ellenőrzésében, javasolta, hogy adatalapú, mesterséges intelligencia platformra épülő számlálás, tehát tények alapján alakítsák ki a két hónapos tesztidőszak után a végleges forgalmi rendet.

A közel egyórásra nyúlt vitában a Fidesz-KDNP frakció tagjai az előterjesztést bírálták   lakossági egyeztetés, valamint a hatástanulmány hiányáért, leginkább azonban azt nehezményezték, hogy parkolóhelyek fognak megszűnni, sőt, odáig mentek, hogy „autós-üldözésről és pakolóhely-megszüntetési stratégiáról” beszéltek.

Vitézy Dávid azzal érvelt, hogy a Medián reprezentatív mintán kutatást végzett (2021-ben, a szerk.) a VII. kerületben, amely szerint a kerületben élők 60 százaléka támogatta a sétálóutcák bővítését. Mint megjegyezte, ebből a kutatásból kiderült, hogy az érintett területen élők 20-25 százaléka autóhasználó. A lakók többsége tömegközlekedéssel, kerékpárral, vagy gyalog közlekedik. „Azt, hogy egy ilyen városrészben a közterületek 80%-át autók foglalják el, miközben 80% nem autóval közlekedik” nem tartja elfogadhatónak. Kifejtette, hogy fontos a tesztidőszak, mert az emberek így a valóságban megtapasztalhatják, milyen változást jelent a mindennapjaikban a módosítás, nem papír alapján kell fantáziálniuk róla. A tesztüzem során mérni fogják a forgalmat, és a végén a lakosságot megkérdezik a tapasztalataikról. A végleges rendet csak ezután vezetik be.

Lajos Béla önkormányzati képviselő vezetésével a Színes Erzsébetváros Egyesület néhány tagja vendégként ott volt a közgyűlésen, demonstrációs tábláikat a vita alatt magasba emelve kiálltak amellett, hogy legyenek gyalogosbarát utcák Belső-Erzsébetvárosban.

S. Takács Zsuzsanna

kohezios_alap