Február 20-án megtartották első bemutatójukat, a Minden jót Leo Grande című előadásukat, amelynek főszereplője Udvaros Dorottya és Medveczky Balázs, rendező Keresztes Tamás. A Bástya vezetői sokszínű repertoárt ígérnek, és egy olyan helyet, ahol a színész és a néző a legfontosabb.
A Bástya Színház művészeti vezetője Ozsgyáni Mihály színész, sok szálon kötődik a VII. kerülethez. A Hevesi Sándor téri Pesti Magyar Színház Akadémiáját végezte 2003-ban, még láthatta Sinkovits Imrét, Agárdy Gábort, Kállai Ferencet, Béres Ilonát, Moór Mariannát próbálni. Számára Erzsébetváros a színésszé válást, és az álmodozások korát jelentette. Ám azt soha nem gondolta volna, hogy egyszer majd visszatér ide, és színházat fog vezetni. Soha nem voltak ilyen ambíciói. Színészként sok-sok budapesti és vidéki teátrumban játszott, majd 2018-ban megírta A fátylam kicsit oldalra billent című első regényét, amely komoly szakmai elismerést kapott. A kötet pár év múlva Németországban is megjelent Behrmann Mariann fordításában. Aki jelenleg a Bástya Színház ügyvezető igazgatója.
Mihály és Mariann ugyanis a könyv kapcsán közös vállalkozásba kezdtek, megalapították a Fátyol kiadót, s cég ma már nyelviskolát, és egy felnőtt amatőr színjátszó programot is működtet az ország több pontján. Felvetődött az is, mi lenne, ha saját színházi vállalkozást indítanának, de Mihály akkor nemet mondott erre. Távolodott már a színészettől, és pontosan ismerte a független színházak nyomorúságos helyzetét. Arra pedig nem láttak esélyt, hogy saját játszóhelyhez jussanak.
Ám a véletlen úgy hozta, hogy megismerkedtek az egykori Bástya mozi épületének tulajdonosával. A néhai filmszínház falai közt romokat találtak, mégis lenyűgözte őket a patinás hely hangulata. Megállapodtak a tulajdonossal, hogy létrehoznak itt egy színházat, s belevágtak az építkezésbe. Másfél évig tartottak a munkálatok. A stúdiószínházat nemrég nyitották meg: 90 fős lett a nézőtér, aprócska a színpad, de a monodrámától a kamaradarabokig, zenés produkcióktól a stand up-ig sokféle műfaj megfér itt. Ozsgyáni nézőbarát színházat tervez, olyat, ami a fiatalokat is bevonzza, és a kevésbé tehetős rétegeknek is megfizethető. A jegyár attól is függ, hány színész lép fel az előadásban, de a lehető legolcsóbbra akarják kihozni. Nem a profitra hajtanak: Ozsgyáni mutatja is a lépésnyi igazgatói irodáját. Nem vágyik nagyobbra. Sőt, játszani sem fog a Bástyában: „Nem azért csináltuk ezt a színházat, hogy én tündökölhessek itt, hanem a nálamnál sokkal jobb színészek. Ők a legfontosabbak, hisz miattuk jönnek be a nézők.” Készülnek saját bemutatókkal, ilyen a nyitóelőadásuk a Minden jót Leo Grande is, és nagyon örültek, hogy a Kossuth-díjas Udvaros Dorottya első szóra igent mondott a felkérésre. De nem csak sztárokkal akarnak dolgozni. Ozsgyáni hangsúlyozza: „Pályakezdő fiatalokat is meghívunk, és olyan kiváló művészeket, akiket az elmúlt időszakban ritkábban láthatott a közönség. Otthont adunk azoknak az előadásoknak is, amelyek korábban máshol mentek, és szerintünk továbbra érdemes műsoron tartani őket.”
A Bástya olyan játszóhely lesz, amelyet nem lehet beskatulyázni: se nem művész színház, se nem bulvár, itt csak a minőség számít. Olyan darabokat válogatnak Góczán Judit dramaturggal, amelyek a ma emberéhez szólnak, mai nyelven, hol drámaian, hol nevettetve. A fanyar humor jelenik meg például a Hamlet for You előadásban, amelyben két fiatal állástalan, mozibüfésként dolgozó színész újra értelmezi a Hamletet. A Skót mámor a mintaházasságok szennyeseit teregeti ki kacagtató módon. A Három és fél nővérben pedig Csehov legendás nővéreinek az életét ismerjük meg továbbgondolva. A Bástya Színházban teret kap majd a költészet is. Szeretnének a kitűnő kortárs hazai költészettel foglalkozni, előadói estek szervezni.
Mihály két éve Erzsébetvárosba költözött. Azt mondja, a Bástyában társulatot nem terveznek, forrásuk se lenne rá. Önfenntartók szeretnének lenni, nem a pályázatok kiszolgáltatottságában működni. Mert számukra a színház szabadsága és függetlensége a legfontosabb.
Sándor Zsuzsa